Kvalitet och miljötänk

Sveriges television ska börja bry sig om kvalitet när tittar-responsen ska värderas (Werkelid i söndagens SvD, kultursidorna). Antalet tittare är inte längre det viktigaste utan nu ska man (äntligen) sätta fokus på programmens räckvidd och tittarnas upplevelser av programmens kvalitet, betydelse, genomslag och värde. Var det inte nåt sånt man tänkte när man började med teven - för hundra år sen typ???

Nu står det visserligen i den refererande artikeln att SVT överväger att införa ett kvalitativt mätinstrument - inte att de bestämt sig än. Men bara att tanken uppstått! BBC är redan där, så det är inget radikalt nytänkande som SVT vågat sig på - men ändå. Kan ingen tipsa de där på Sveriges Radio också, som varit så oroliga över radions brist på ungdomlig folklighet. Tipsa dem att kanske kan våga vara lite stolta över att de faktiskt också har program som både är tunga och ambitiösa!

Och så verkar tågchartern stå inför ett genombrott.

Det är lika kul som när Tvärbanan - tvärs alla pessimistiska experters uttalanden - blev en totalsuccé från första stund.

Mitt i snöyran - det är aprilsnö i Lillhuldas Stockholm just nu - så kommer det alltså både solsken och optimism. Världen är inte opåverkbar.

Make the good popular and the popular good!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0