(Psyko-)analys på en reklamtext

En lågpriskedja tapetserar just nu Stockholms reklampelare med budskapet att de "gör påsken rödare". Lillhulda försöker alltid att bokstavligen bortse från all sådan text som försöker tränga sig på i gaturummet. Men när nu samma kedja nästlat sig in som medföljande reklamblad i morgontidningen så är det väl lika bra att ge upp och ta det hela på allvar.

Bladet är ju faktiskt rätt intressant.

Påsk är, som alla vet, en tid som kännetecknas av färger. I stilla veckan finns blåmåndagen och skärtorsdagen t ex. Långfredagen är svart medan påskdagen är vit.

I folktraditionen är påsken gul och grön: gula kycklingar, gula fjädrar i påskriset och gula påskliljor. Eftersom påsken är en av de stora kristna högtiderna är kyrkans färger de ursprungligt exklusiva - svåråtkomliga - färgerna som förr endast kungen och kyrkan kunde kosta på sig. Violett. Tyvärr är Lillhulda inte tillräckligt hemma i de övriga religionerna men eftersom alla religioner i grunden baserar sig på årstidernas växlingar och naturens förutsättningar så gissar hon att gult är en färg som återkommer också där - ljuset och solen är på väg och blomningsperioden har börjat.

Det gulaste vi har i Sverige just nu är tussilagon. Men också sälgen (av helt avgörande betydelse för alla bin och humlor som nu sätter igång sitt säsongsarbete) har ett gult skimmer över sina kissekatter.

Dvs många färger har påsken men just röd är den inte.

Parentes: Skärtorsdagen - för att nu inte förvirra - det ordet har naturligtvis inget med färgen rosa att göra utan refererar till rening (jfr skärselden) slut parentes.

Vad vill då denna kedja?

Rött kan naturligtvis relatera till att det bara är en månad kvar till första maj. Då demonstrationstågen skakar maktens grundvalar och kapitalisterna hukar i sina bunkrar ute på sina landsställen med strandtomt och monsterbåt. Eller hur var det nu?

Nej någon kommunism har nog inte kedjan tänkt sig. En bläddring i bladet ger vid handen att de erbjudanden som ges är garanterat fria från såväl rättvisemärkning som KRAV-märkning. Kycklingen kommer från Danmark, kasslern kommer från Tyskland och laxen kommer från Norge. Mammas färdiglagade köttbullar är gjorda på svenskt kött men vad korven är gjord på framgår inte alls. Men billigt är det.

Läser man längst ner på reklambladssidan framgår också vad det hela handlar om. Kedjans affärsidé är att vara Sveriges billigaste matkasse.

Parentes: Varför är det så helt ok att köpa Sveriges billigaste matkasse men samtidigt helt rimligt att lägga ner hur mycket som helst på rätt klädmärke? Och i bägge fallen fullständigt utan kvalitetskoppling!? slut parentes.

Reklammakarna har tänkt sig - tror Lillhulda - att den röda färgen som bladet talar om ska referera till extrapristänk. "Överraskande billigt" står det också på alla inritade prislappar. Men Lillhulda tror också att tanken är att det samtidigt ska kittla i rebellreflexen. (typ - hihi - vi kan äta semlor på juldagen och gå på bio på långfredagen!.)

Eller: Rödare påsk! Haha vi är inte (sic!) några kommunister! Eller socialdemokrater eller annat sånt där som håller på och joddlar om rättvisa och arbetsförhållanden och annat tråkigt.

Samtidigt som de som faktiskt har lite ont om pengar ska kunna tänka.

- Haha! Vi handlar faktiskt billigt - vi har pressat tillbaka de läskiga mataffärskapitalisterna. Här är en affär som står på oss vanligas sida - mat ska vara billigt. Miljötänk är för idealister och grönmuppar - det är inte realistiskt i alla fall. Nu tar vi bilen (åker förbi närbutiken och vinkar åt dummingarna som handlar dyrt) och bunkrar upp.

Typ så ungefär tror jag ligger bakom utformningen av denna slogan.

Är det elakt tänkt?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0