Rapport från en marknadskraft (?)

Det handlar om något så banalt som tandkräm. Sådant som förr i tidens blå föräldrar till gymnasiets välbärgade studenter brukade dra paralleller till när de blev tillräckligt politiskt upprörda:. -Ska du ha det som i Sovjet kanske? Där finns bara en tandkrämssort!

I ungdomligt obekymmer tyckte jag att en tandkrämssort nog kunde räcka - men det var innan jag blev personligt drabbad.

Pojkvännen och jag hade fäst oss vid en osötad tandkräm - Dentosal. Den använde salt som slipmedel och den fanns bland alla de andra tandkrämstuberna i matvaruaffären. Fast så en dag fanns den inte längre.

När något försvinner från en butikshylla kan det vara en mängd skäl till det. Varan kan ha bytt plats, den kan vara tillfälligt slut, just denna affär kan ha slutat sälja den, någon i personalen gömmer den bakom andra varor etc etc. Att den försvunnit var sorgligt men något vi inte fullt ut reagerade på. Det som hände var att den kom tillbaka.

Dentosal original new formula - stod det på tuben. Procter&Gambler hade tagit över. Och vi köpte naturligtvis genast två tuber för att kompensera den långa frånvaron. Första kvällens tandborstning blev en chock (typ den nakenchock som löpsedlarna numera brukar skrika ut - inte så förfärligt farligt alltså - bara väldigt vardagligt uprörande). Tandkrämen var söt!!!

Nu var det dags att agera marknadskraft! Alltså ringde jag upp Procter&Gamble och fick tala med marknadsföringschefen.

Det var en sval kvinna som med affärsmässig ton förklarade att Dentosal i fortsättningen skulle vara söt:

-Marknaden vill inte ha osötad tandkräm.

- Ja men jag är ju en del av marknaden, försökte jag, vi är jättemånga som vill ha den gamla Dentosalen, det finns ju redan en massa söta sorter! Varför en till?

Ni är inte tillräckligt många, sa hon, ni är en för liten marknadsandel.

-Det är ju som det var i Sovjet, försökte jag - men det sa jag först när jag lagt på luren - så hon behövde aldrig svara på det.

Nu har Sovjet sedan länge upphört som referens och marknaden är fri och någon altruist har ordnat till det så att det statsägda apoteket numera säljer det gamla originella originalet - den salta Dentosalen - och från de fria butikerna har den söta opportunistvarianten helt försvunnit (P&G gav upp märket).

Så nu är frågan - ska man köpa upp ett lager när nu apoteket kanske ska ut på den "fria marknaden"???


Och vad ska man göra med de ickeamerikanska bokstäverna åäö - de fungerar fortfarande inte i mina nyckelord - är det marknaden som inte vill??


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0