Varför gå i skolan?

Som uråldrigt troll händer det att Lillhulda får post som egentligen är avsedd för någon som är några hundra år yngre. Nu senast var det t ex gymnasievalskatalogen. Där kan man med hjälp av ett test få veta vem man är och vilken utbildning man kanske kan gilla då.

Lillhulda gillar tester så...

Fråga 1 är enkel för ett skogstroll att svara på - klart hon gillar Naturämnen - men redan på fråga 2 kör hon fast - tvärfast -

2. Hur viktig känns skolan för dig?

Alltså - Lillhulda tycker att skolan känns så alldeles JÄTTEVIKTIG - för det är där man LÄR SIG INTRESSANTA SAKER, SKAFFAR SIG VÄRDEFULL KUNSKAP, HAR ROLIGT och FÅR FÖRSTÅELSE FÖR VÄRLDEN OCH KAN DISKUTERA MENINGEN MED LIVET!

TYP!

Men det alternativet lyser - skriker - med sin frånvaro. Vad är det för världsbild som denna katalog sprider ut till de blivande gymnasieeleverna!!!???

Enda skälet till att man bryr sig om den kunskap skolan förväntas förmedla handlar bara om att tänka taktiskt för sin framtida KARRIÄR!

Stackars alla människobarn som ska in i den fabriken.

Lillhulda antar att introduktionskursen när terminen börjar också innehåller moment som - så placerar jag mina pensionspengar... så planerar jag min aktieportfölj... eller snabbkurs i lycka med t ex Tralala.

Lillhulda föreslår också - så opererar jag om mina bröst (kurs speciellt för flickor) för att bli attraktivare på äktenskapsmarknaden (tips för dem som går i skolan för att de måste men ändå vill bli rika)

eller - hur kan man använda insidertips utan att åka dit (väljs oftast av pojkar men där har man diskuterat att försöka kvotera in lite flickor också för statistikens skull). Eller för den lite mer försiktiga - hur man klarar sig undan skatt.

Och resten - som går av sociala skäl eller för att de måste - ja de rekommenderas förmodligen att läsa ngt enkelt så de får det överstökat. Sen kan de förslagsvis rösta på yttersta centern så får de fortsatt vara ifred också (var inte så bisserwassig!).

Ett problem måste vara att Läroplanen är så föråldrad - men det kan nog major Björklund ordna till det med. Så vi får ordentligt anpassade kuggar till den nya sköna värld nyliberalismen drömmer om.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0