Varje dag en tur till butiken

I Sverige var det faktiskt söndagsstängt förr – precis som det fortfarande är i flera länder i Europa.

Hur kommer det sig att affärerna har tillåtits lägga beslag på så stor del av vår lediga tid?

Varför har det inte blivit självklart att beställa hem matvarorna över nätet?

Istället samlar far ihop hela familjen i sin nya bil med praktisk baklucka och så kör han till stormarknaden och släpper lillstumpan i bollhavet och tar en fika med hustrun i det lilla kaféet som så passande byggts in precis vid entrén till den stora affären där allt finns i stora förpackningar och allt är billigare än om det hade köpts i affären som ligger alldeles intill där familjen bor.

För länge länge sedan var det marknadsdagar en gång i månaden typ och folk reste dit för att köpa det de själva inte kunde göra. Och för att träffa folk och få höra skvaller.

Träffar man bekanta på stormarknaden? Jag vet inte för jag går aldrig dit.

Nån som vet?

Men går till affären en gång om dagen händer allt att jag gör ändå. För att jag glömt något eller för att jag kommer på något. Mjölk. Jäst. En tidning…

Fast i min affär träffar jag åtminstone mina grannar. Egentligen är vi ganska många som handlar där. Som inte tar bilen till stormarknaden för att tjäna några kronor på att köpa oxkött från Brasilien istället för från Sverige.

Och det är väl konstigt. Hur det kan vara billigare – som skickats hit så långt bortifrån!!!???

De fossila bränslena är tydligen alltjämt orimligt billiga. För inte sker frakterna med segelfartyg väl… ?

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0