Alltså - GÖR NÅGOT!!!

Polarisarna smälter och isbjörnarna får allt svårare att hitta mat och tundran tycks ha börjat tina.

Alltfler i Kina, Indien och andra länder med växande medelklasser, byter transportmedel från cykel till bil. De forna påstått kommunistiska länderna Sovjet och Kina visat sig på nolltid kunna frambringa superkapitalister med pengavalv av JoakimvonAnka-storlek. Och Kina går upp som världens största koldioxidproducerande nation (en gren i OS?). Samtidigt lanserar Bush stolt sin senaste miljösatsning - USA ska redan år 2025 få stopp på ökningen av koldioxidutsläppen i sitt land.

Nej du läste inte fel - om 17 år ska USA få STOPP PÅ ÖKNINGEN. Alltså ÖKNINGEN!

Om 17 år.

Samtidigt som mördarsniglar, fästingar, malariaparasiter, älglöss, dvärgbandmask, nilabborre, kräftpest, kaniner, råttor sprider sig ut från tidigare begränsade områden ut över världen i namn av den fria marknadens förlovade paradigm. (Nejnej, det är ingen som handlar med dvärgbandmask, man får den på köpet.) Samtidigt söker SvDs läsare tröst i att några gulliga djur blir vanligare också!


Samtidigt finns ett litet land långt uppe i norr där i stort sett alla över sju år kan läsa och som, i ett globalt perspektiv, är tillräckligt rikt och tillräckligt inkomstutjämnat för att alla ska få mat och kläder och tak över huvudet (om än inte alla hittar rätt).


Där finns i detta land ett folk som valt en regering som anser sig sträva mot att landet ska bli mer, som de kallar det, fritt. Fritt från pålagor som skatter och kollektiva lösningar.

Denna frihet skär sig dock mot förhållandet att jordklotet är runt och därmed inte obegränsat. Att naturresurserna är ändliga och att ekosystemen är sårbara.

I detta land finns snabbtåg som går lika fort som flyget till överallt utom längts upp mot norr. Där behövs inte egentligen inget inrikesflyg alls utom som sagt några få linjer norrut. Däremot behövs bostäder. Den "frihet" som erbjuds landets medborgare är istället ett slags marknadsjippobiljett-system för tågresenärerna och fortsatt subvention av flyget.

I detta lands huvudstad är avstånden i själva stadskärnan inte större än att man kan promenera genom större delen på mindre än en timme. Här har motvilliga politiker av folket tvingats införa en avgift för dem som tar sig friheten att ta in bilen att trängas med i stadens huvustad (på bekostnad av gångtrafikanter, cyklister och kollektivtrafikresenärer). En mängd undantag har dock genast införts så det inte ska märkas så mycket.

Och för att inte helt tappa ansiktet bestämde sig politikerna genast att trängselavgiften i första hand ska gå till att bekosta fler bilvägar. Sedan dess har de också passat på att höja kollektivtrafikavgiften och gjort det omöjligt för presumptiva kollektivtrafikresenärer att köpa biljett till bussen på bussen. Det sistnämnda är särskilt "praktiskt" vad gäller turister från andra länder som effektivt hålls borta från stadens kollektivtrafiknät (vore det Kina skulle man tro att stadens maktpolitiker aktivt beslutat sig för att förhindra turisterna från att möta lokalbefolkningen).


I samma huvudstad tillsattes en dinosaurie från urtiden att förhandla fram en trafiklösning. Förslaget  som antogs innehåller bl a en 30-miljarders-satsning (minst) på en vägförbindelse i tunnel och på broar över tidigare tysta naturområden från södra delen av ytterstaden till den norra. Eftersom pengar saknas och eftersom det kanske finns risk för en växande opinion som inte vill skänka 30 miljarder till vägbyggbolagen så har stadens fd finansborgarråd så fort hon kunde slängt iväg 50 miljoner i startpeng till vägverket.

Ju snabbare vi satsar desto mer låser vi fast oss i att detta är den enda möjligheten.

För att effektivt stödja bilkramarna får också alla högre chefer tjänstebil. Därmed kommer de att automatiskt bli mer intresserade av en fungerande biltrafik än av en fungerande kollektivtrafik.

Lillhulda önskar och hoppas men har liten förväntan på att den livskris som nu tvingat tillbaka Kristina O-A till en sk time-out också ska hjälpa henne att få upp ögonen för att det som drabbat henne också drabbar många andra. Och framförallt drabbar människor i små omständigheter där det kanske inte ens finns något utrymme att "dra sig tillbaka". Och att full fart framåt utan omsorg om sig själv eller sin omgivning eller naturen är detsamma som full fart fram mot stupet.

Om 17 år ska USAs koldioxidutsläpp plana ut till en jämn nivå och Sverige och Stockholm ska ...

GÖR NÅGOT - NU!!!


Kommentarer
Postat av: enslingen på skäret

Har Du någon gång funderat på vad som fick de stora inlandsisarna att smälta för sådär 10-15.000 år sedan ? Växthuseffekt orsakad av att Neanderthalarna körde för mycket bil kanske ? Eller en så trivial sak som
naturliga svängningar i jordens klimat ?

2008-04-17 @ 11:16:42
Postat av: Al Gore

Klimathotet är överdrivet, jo därför att de INTE råder vetenskaplig konsensus fastän politikerna tror det!
Sök och titta på vetenskapligt publicerade rapporter som är kritiska till IPCC, synd bara att våra politiker och journalister inte bryr sig om all fakta.

2008-04-17 @ 13:15:28
Postat av: Al Gore

Varför tror du länder som Usa inte skriver på Kyoto protokollet, jo att flera av de duktigaste klimatforskarna bor där. Varav flera är fd medlemmar i IPCC. De är inte hemmanissar som bloggar på fritiden, utan professorer, atmosfärkemister och meteorologer. Men klimathysteriska sverige struntar i dem.
Detta är fakta och inte någon exxonvaldez sponsrad propaganda.
Klimatmötet i Bali, kritiserades av flera experter, de skickade ett brev undertecknat hundra klimatexperter och flera råkade vara nära medarbetare till IPCC, men har hoppat av. Andra är klimatexperter som genom sin fosrskning ifrågasatt IPCC. Här kan du läsa om brevet. Och om flera tusen andra forskare som öppet börja kritisera Fn:s ipcc och Bert Bolins arv. Det är väl därför sverige inte bryr sig om annan klimatforskning för att Bert Bolin är svensk.
Att det råder vetenskaplig konsensus i denna fråga, det är en myt som cirkulerar i sverige, men däremot politisk konsensus råder.

http://epw.senate.gov/public/index.cfm?
FuseAction=Minority.Blogs&ContentRecord_
id=f80a6386-802a-23ad-40c8-3c63dc2d02cb

2008-04-17 @ 13:21:30
Postat av: Petra

Hej! Jag var bara inne och kikade lite på din sida. Tänkte att jag skulle lämna ett avtryck och inte avlägsna mig helt anonymt. /Petra

2008-04-27 @ 01:24:29
URL: http://www.petra79.blogg.se
Postat av: Klas

Redan i slutet av 80-, och början av 90-talet (iof redan tidigare än så men i mindre skala) så var Sverige ett s.k. föregångarland inom miljövård. Växthuseffekten hade inte lika stort massmedialt genomslag, men läste man lite så skrevs det en del rapporter om det. Det var dock andra saker som försuring och annan miljöförståring som främst skulle motverkas.

Om vi nu skall gå i bräschen för det globala klimatet (dvs om man nu går på de rapporter som förutsäger en antropogen klimatförändring) så på vilket sätt är det bra att vi gör allt jobbet här hemma och låter andra följa vårt goda exempel ? Visst vi skall också dra vårt strå till stacken - men gör något nu innefattar alla.

Sist (för 20-30 år sen alltså) så funkade det bara halvbra att försöka leka lok med dåvarande knappa 8 milj innevånare av jordens 4 miljarder, vad det kostade jämfört med vad det gav vet jag inte riktigt.

Men det kanske går bättre idag att dra lasset med 9 miljoner inv. av jordens 6.5 miljarder. Frågan är återigen om 20 år vad det gav jämfört med vad det kostade.

Med andra ord finsn det bara en väg - frammåt. Skall vi vara ett föredömme inom miljövänlig (och klimatvänlig) teknik så skall vi utveckla nya grejjer som andra kan få köpa och ta efter. Om vi straffar ut och och späker oss är det stor risk att det leder till att vi halkar efter till ingen nytta - om man skall gå efter historien dvs

/K

2008-05-09 @ 12:21:32
URL: http://klas-resonerar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0