Glad Påsk!

Vårdagjämningen är passerad och allt blir nu bara ljusare. Frön gror, hönsen börjar lägga ägg och snart är våren igång med all kraft.

Gårdagens långfredag gav tid till meditation och eftertanke.

Själva undret i påskens passionshistoria sker imorgon men idag är ångesten över.

Påskfrid.

Vårens nya liv är på gång.

Lillhulda har inte tid att söka så många länkar åt sina vänner (några får det väl bli) men vill önska er alla...

Glad Påsk

Och i år hjälps vi åt att göra det möjligt att fortsätta med isbjörnar, pingviner och regnskog på den här planeten.

Glad Vår!!!
Gott Liv!!!

Kommentarer
Postat av: thord wiman

Glad och god påsk/vår själv Lillhulda!

När glaciärer och isar smälter upphör isbjörn att vara isbjörn, blir till vatten och isvit vind - blir till saga och till sång som evolutionen nynnade på en gång.
Detta får inte inträffa!

PÅSKLILJORNA

"...Allena som ett moln jag drev på vandring över berg och dal,
då blicken plötsligt fångad blev av gula liljor utan tal,
en härlig flock, med sjön intill,
en fladderdans i vind som ej stod still.

Som vintergatans myriad av stjärnor tätt i sammanhang,
en stäv av blommor, glitterglad,
längs strandens rand i brisen sprang,
väl tiotusen i ett tag svängande runt i medblått behag.

Ja böljedans,
och glad blev skalden som sig bör
i glada väsens sällskapsring;
men hur blev denna ljusa ståt en makt i minnet efteråt?

Ty ofta, när jag sedan låg
i tankar eller halvt i blund,
min inre syn dem återsåg
uppflammande i ensam stund
och åter fyllt av glädjeglans
mitt hjärta går med dem i dans".
William
Wordsworth (1770-1850)

Platsen med alla påskliljorna ligger alldeles vid stranden av sjön Ullswater i nordvästra England nära gränsen mot Skottland.
Dikten röstades fram till engelsk litteraturhistorias mest populära dikt vid millennieskiftet.
Dikten är inte korrekt återgiven någonstans i mitten. Jag kan inte tyda min egen anteckning, förlåt för detta!
Du är värd dessa blommande, bugande, färggranna liljor!
Hälsningar från thord.

2008-03-22 @ 16:50:30
Postat av: Lillhulda själv

Tack!

2008-03-24 @ 08:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0