Daltet med Stockholmsbilisterna

...ligger Stockholmspolitikerna varmt om hjärtat.

Vi som färdas till fots, per cykel och kollektivt har med åren haft många tillfällen att förundras över logiken.

Alltså vi förstår den inte.

(Det gör nog inte heller bussförare, ambulanspersonal eller yrkestrafiken i övrigt.)

Stockholms innerstad är så liten att det går att gå till de flesta ställen. Kollektivtrafiken är i teorin alldeles utmärkt.

Rent praktiskt tillåts enstaka personer i sina bilar få korka igen vad som helst.

Nu senast var det statsbesök och säkerhetsavspärrningar kors och tvärs.
Inte hindrade det privatbilisterna från att ge sig ut och ställa sig i kö.
I ett fungerande samhälle skulle en rimlig åtgärd då vara att av två tillgängliga filer (som det ofta finns i staden) upplåta den ena till enbart kollektivtrafik, utryckningsfordon och taxi. Och sedan låta privatbilisterna stå i den andra kön.

Men stadens nuvarande politiska majoritet tycks tro att de sitter vid makten just tack vare bilisterna. Kanske gör de det också!? Så det som nu beslutas är fler parkeringsplatser (på bekostnad av lastplatser för yrkestrafiken bl a) och i alla nybyggda områden en parkeringsnorm på 1,0. Dvs det ska i fortsättningen anordnas en parkeringsplats per lägenhet - avsett hur t ex kollektivtrafikförsörjningen ser ut runt om.

Parkeringsvakterna har i stort sett upphört att finnas till och de fåtaliga böteslappar som delas ut verkar vara mest olycksfall i arbetet. Arbetsplatser tillåts ha fri parkering och till och med stadens chefer ska hållas med tjänstebil och har man väl kommit innanför tullarna - eller om man redan var där - så är det fritt fram att åka runt hur mycket som helst utan att det kostar någon avgift. Det leder t ex till att det är billigare att ta bilen hemifrån lägenheten i innerstan (gratis nattparkering) till jobbet på Essingeöarna (gratis dagparkering) än att betala för SL-kort och boendeparkering.

Betyder detta något? Ja - är det någonstans man kan dra ned på bilkörandet (och klimatpåverkan) så är det i de stora städerna. Bilegoister är de som kör en och en i sina bilar när det finns fungerande alternativ. Alternativ som skulle fungera ännu bättre - mycket bättre - med några få politiska beslut om prioriteringar och egna filer på fler ställen.

Men ännu så länge är det som sagt ett väldigt daltande med bilisterna i innerstan.

Lillhulda anar nu en skur av upprörda inlägg från uppretade tåtrampade bil-män...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0