Eftersom jag tjänar så mycket pengar är jag smartast och bäst

eller?

Så länge Marknaden (Guden Mammon) gav de med inflytande och kontakter möjligheten att göda varandra med goda avtal, trixiga affärer, smarta skattefria placeringar och osannlika bonusar.

Så länge bekräftades också dessas självbild att "jag tjänar så här mycket för att jag är så här mycket bättre, smartare och värdefullare än alla andra"...

Sedan brakade marknaden och självbilden med den. Och alla tidigare vinnare i tillväxt-pyramidspelet hamnade på pyramidens sluttande plan och förvirringen syns nu dagligen för dem som läser t ex tidningar.

Nu senast retirerar SEB och konstaterade att det var kanske inte så bra med två miljoner till...

Och Volvo och Saab som missat hur många möjligheter som helst att hänga på Sverigebildens präktighet vad gäller miljö och ansvar - måste plötsligt fundera på var de ska ställa undan alla stora miljömonster de in i det sista hävdade var realistiska modeller som Marknaden önskade.

Pojkarna och flickorna som uppfostrats med guldsked och privatskolor och indoktrinerats om att de var bättre än alla andra och - framförallt - jobbade mer och effektivare än alla andra - och därför förtjänade att ha 100 gånger mer i lön, hus med strandtomt i kommuner med lägsta kommunalskatten och egen gräddfil till sjukvård och polsk städhjälp...

De hamnar nu i ett vakuum som knappast kan vara deras fel egentligen - för så smarta är de uppenbarligen inte att de genomskådat riggen.

Ansvaret ligger hos
journalisterna som vaggat dem till sömns, hos
styrelserna som slickat varandra och hos
folket som devot beundrat...


Kommentarer
Postat av: Nikatta

Ramlade nyss in på din blogg av misstag, lillhulda. Inser att jag har mycket att lära om skrivande, och männu mer att lära om världen i stort. Känn dig bevakad!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0